domingo, 15 de marzo de 2009

l'Educand

Aquestes setmanes hem entrat en matèria sobre un dels àmbits: l'Educand

Hem tractat les qualitats/característiques/atributs que hauria de tenir l'educand ideal i segons el que hem comentat a classe, la característica necessària perquè l'educand s'eduqui es que tingui moralitat, capacitat de raonament, el que comporta que també tingui una disposició a aprendre.

Una altra condició per ser "educats" és tenir plasticitat: capacitat de modificar segons les experiències.

I, un últim requisit és la cobertura socio-cultural, és necessari una societat, una cultura, una convivència i comunicació amb altres esser humans, amb altres persones.

Per tant, per ser educables necessitem aquests 3 requisits o límits (ja que si no posseïm un dels tres ens limita a ser educables):
- racionalitat/ser racional
- capacitat de canvi: plasticitat
- comunicació/comunicabilitat

A partir d'aquí es defineix l'educand com un sistema obert superior:

1. sistema: conjunt d'elements/agents, els quals han d'estar relacionats i compartint una finalitat comuna
L'educand es fruit de 3 sistemes: psicològic, biològic i social

Coincidint amb els 3 requisits de ser educable: ser racional- capacitat de canvi i comunicació

Aquests 3 sistemes estan relacionats, la modificació d'un d'ells altera el comportament dels altres.

2. el sistema ha de ser obert: adaptable, permanent al canvi i interaccionar amb la informació. El fet d'estar en canvi permanent i no saber els resultats finals provoca incertesa, el que crea el sentiment de por.

3. Superior: ha d'haver-hi la voluntat de canvi, de transformació, d'optimitzar/millorar les condicions de vida.

Si mirem altres autors, com Rosseau coincidim en què el preceptor ha de tenir autonomia de voluntat (llibertat) i ser raonable (tenir capacitat de raonar), i afegeix que no haurà de ser imprudent ni negligent.

El ser educat o aprendre, no només depèn de les "condicions, requisits" de l'educand, sinó que depèn també dels altres àmbits, el més directe, sota el meu parer, el de l'educador: l'educant aprendrà més o menys, millor o pitjor, d'una manera o d'una altra depenent de l'educador.

Es planteja el següent dilema:
- la naturalesa humana és corrupta i ha de ser controlada per les formes socials
o
- la naturalesa humana és bona i es corrompuda per la societat

Sempre m'he decantat per la segona, encara que em plantejo: si els humans són bons per naturalesa i la societat està formada però essers bons, la societat no pot ser corrupta.
De la mateixa manera entro en conflicte amb la primera: si els essers humans són corruptes, la societat (formada per esser humans corruptes) no pot solucionar el problema.

Sigui quin sigui l'origen de l'esser humà (si bo per naturalesa o corrupte) es necessari l'educació per no acabar sent corrupte o corromput.

No hay comentarios:

Publicar un comentario